PLAN PUTOVANJA
1. dan(27.mart 2023.) BEOGRAD – ST.JULIANS/SILEMA.
Sastanak putnika kod INFO PULTA, pored šaltera za check in na aerodromu “Nikola Tesla” u 10.30 sati. Let za Maltu (JU 892) u 13.05 sati. Sletanje u 15.00 sati. U sredini Sredozemnog mora, južno od najbližeg evropskog ostrva Sicilije i severno od najbližeg afričkog kopna Tunisa, smešten je mali, naizgled negostoljubivi stenoviti arhipelag, jedna od najjužnijih teritorija Evrope – Republika Malta. Nije sasvim određeno poreklo imena najvećeg naseljenog ostrva po kojem je čitava država dobila ime, ali postoje pretpostavke da potiče od grčke reči koja označava med, što je moguće jer je Malta kroz istoriju bila poznata po njegovoj proizvodnji kao i jedinstvenoj vrsti malteške pčele - ili možda od feničanskog izraza koji označava sklonište, što je takođe prilično izvesno jer se na ostrvu nalazi ogroman broj pećina i prirodnih zaliva pogodnih za sidrenje brodova. Malteški arhipelag je, vekovima predstavljao izuzetno važnu pomorsku stratešku tačku. Arheološki ostaci kao i ruševine praistorijskih megalita potvrđuju naseljenost ostrva još od 5.000 godina p.n.e. Velike civilizacije i različiti osvajači se kontinuirano tokom istorije smenjuju na Malti - počev od Grka, Feničana, Kartaginjana, Rimljana, Gota, Vandala, Vizantije, Arapa, preko vitezova reda Svetog Jovana Krstitelja, do Francuza i Engleza... Transfer do hotela. Smeštaj u hotel. Slobodno vreme. Noćenje.
2. dan(28.mart 2023.)ST.JULIANS/SILEMA / VALETA /.
Doručak. Slobodan dan za individualno razgledanje grada ili fakultativni celodnevni izlet autobusom za Valetu udaljenu samo 6 kilometara od Slieme, koji je i pod zaštitom UNESCO-a i Zabar. Valeta čini i jednu od 11 gradskih opština Malte. Područje Valete bilo je naseljeno još u vreme praistorije i bilo je aktivno u starom i srednjem veku, ali nije imalo veći značaj do XVI. veka. Kamen-temeljac grada Valete postavio je Veliki majstor Reda svetog Jovana, Žan de la Valet 28. marta 1566. godine. Po ostrvu je red dobio i mnogo poznatiji naziv „malteški vitezovi“. Grad je projektovao Frančesko Lapareli, dok je najvažnije zgrade sazidao Đerolamo Kasar. Valeta je grad sa mnogim zgradama iz XVI. veka i kasnije, ali najveći broj ih je izgrađen u vreme Vitezova svetog Jovana iz Jerusalima (Vitezova hospitalaca ili Malteških vitezova). Posle duge vladavine vitezova i kratke vladavine Francuza u vreme Napoleona, sledeće razdoblje veće gradnje bio je za vreme britanske vladavine. Kapije su proširene, zgrade rušene i ponovo zidane, kuće proširivane i uvedena gradska infrastruktura. Međutim, čitav grad i njegova infrastruktura su veoma oštećeni u vazdušnim napadima za vreme Drugog svetskog rata, a veličanstvena zgrada opere, izgrađena u XIX. veku na ulazu u grad, srušena je. I pored toga, Valeta je posle rata obnovljena u najvećem mogućem obimu, pa grad i danas ima starinski šarm. Za turiste su svakako najinteresantnije; katedrala Svetog Ivana, u čijoj se raskošnoj baroknoj unutrašnjosti ističe Caravaggiova slika izložena u oratorijumu kao i crkveni muzej sa prekrasnom zbirkom flamanskih tapiserija, crkva Svetog Pavla, palata velikog majstora a danas sedište malteške skupštine, palata Rocca Piccola iz XVI.veka, Manoelovo pozorište iz 1731.godine -jedno od najstarijih u Evropi...posetiocima se preporučuje šetnja do Viktorijinih vrata, crkve Sv.Marije i bastiona Sv. Barbare kao i uspon do vrtova Barracca, izgrađenih na vrhu odbrambenih zidina koje okružuju ovaj veličanstveni grad. Vrtove su uredili vitezovi sv. Ivana na vidikovcu sa prekrasnim pogledom na luku i utvrđenja Tri grada. Danas je park prepun kipova istoriskih ličnosti a iz njega se pruža pogled na luku i gradove Birgu, Senglea i Cospicua. Nastavak puta za Zabar, jedno od najstarijih i najvećih sela na Malti. Osnovan je kao 1615. godine, a veliki majstor Ferdinand von Hompesch 1797. godine podigao ga je u status grada, pa je postao poznat i kao Citta' Hompesch. Trijumfalni luk na glavnom prilaznom putu od Paole, koji su izgradili stanovnici kao gradska vrata predstavlja jednu od najimpresivnijih znamenitosti Zabara. Međutim, uprkos svojoj veličini, Zabar još uvek zadržava svoju seosku atmosferu, sa svojim brojnim društvenim klubovima kao što su muzički klubovi i sportski klubovi, a okružen je kultivisanim krajolikom, pa čak i malim delom obale na jugoistoku Malte. Obavezna je poseta crkvi Gospe od Milosti veličanstvenom objektu koji odražava odanost i ponos ljudi iz Zabara, koji su ukrašavali svoju crkvu koristeći vlastita sredstva. Ovaj arhitektonski dragulj raskošno je ukrašen, sa glavnom slikom Bogorodice sa detetom Alessija Erardija, dok je poznata slika Mattia Pretija izložena u susednom muzeju Sanctuary. Treba videti i izvanredan trg Svetog Jakova i tvrđavu Svetog Leonarda. Istorija ovog mesta je preopširna da bi se opisala u nekoliko reči. Još od Velike opsade Otomanskog carstva, preko francuske vladavine i britanske ere, Zabar je igrao važnu ulogu a postoje autentični dokazi o tome, od francuskih topovskih kugli još uvek smeštenih u zidinama do mnogih izgrađenih utvrđenja od strane Britanaca (cene ulaznica za lokalitete se plaćaju na licu meesta). Povratak u hotel.Noćenje.
3. dan(29.mart 2023.) ST.JULIANS/SILEMA / MDINA - RABAT /.
Doručak. Slobodan dan za individualno razgledanje grada ili fakultativni celodnevni izlet autobusom do Mdine. Vožnja autobusom kroz ruralnu Maltu do srednjevekovnog grada Mdine i njegovog predgrađa Rabata. Sa svojim moćnim zidinama i senovitim ulicama ovaj grad opravdava naziv “Tihi grad” za razliku od moderne i dinamične Vallette. Mdina je zbog svoje izvanredno očuvane stare strukture utvrđenog grada na brdu i barokne arhitekture danas stecište brojnih turista. Naselje se razvilo u unutrašnjosti Malte, na približno 5 kilometra od Velikog zaliva. Područje grada je veoma malo - 0,9 km². Sa svojih 200 m nadmorske visine, Mdina je najviši grad Malte, smešten na strateški važnom mestu, na uzvišenju iznad središnje ravnice ostrva. Ispod grada obrazovalo se drugo naselje, Rabat, što na malteškom jeziku doslovno znači predgrađe. Područje Mdine bilo je naseljeno još u vreme praistorije i bilo je aktivno u starom i srednjem veku. Zbog svog strateškog položaja - brdo nad ravnicom - ovde se već u vreme Feničana obrazovalo utvrđenje. Veliki značaj naselje je očuvalo i tokom starorimske, saracenske i normanske vladavine. Današnja Mdina vuče korene od dolaska Malteškog reda na ostrvo i velike opsade ostrva od straneTuraka u XVI. veku. Grad je 1693. godine zadesio zemljotres, pa su posle toga vladari Malte, Vitezovi svetog Jovana, izgradili na ovom mestu utvrđeno naselje sa brojnim baroknim palatama, čiji se obim nije mnogo menjao tokom kasnijih epoha i vladara (Napoleon, Velika Britanija). Grad je stradao od nacističkih bombardovanja u Drugom svetskom ratu, znatno manje nego druga veća naselja, a posle rata je obnovljen. Obilazak započinje ispred glavnih vrata Mdine, poznata kao Vrata Mdina ili Vrata Vilhena, dobar su primer onoga što se može pronaći iza njih. Dizajnirao ih je Charles Francois de Mondion, u baroknom stilu i izgrađena su 1724.godine i nazvana po velikom majstoru Antoniju Manoelu de Vilhena. Ulazak kroz utvrđene zidine grada otkriva zadivljujuće palate koje su pripadale malteškom plemstvu. Nezaobilazna za posetioce je i katedrala sv.Pavla. Katedrala svetog Pavla je baroknog stila i izgrađena je u XVII. veku. Katedralu je dizajnirao arhitekta Lorenzo Gafa, a gradnja je trajala pet godina. Impresivna unutrašnjost katedrale ima raskošan svod, pozlaćen i sa zasvođenim plafonom sa slikama brodoloma svetog Pavla kako su ga prikazali umetnici, braća Manno. Okružena mermernim i kamenim zidovima, unutrašnjost katedrale izaziva još više strahopoštovanja od njene prekrasne spoljašnosti. Dvostruki zvonici mogu se videti iz daljine, a ispod svakog od njih nalaze se veliki satovi – kao i kod svih verskih objekata sa satovima na Malti, oni pokazuju različita vremena, od kojih je samo jedno tačno. Smeštena u prelepoj palati iz XVIII. veka, koja je nekada bila bolnica za obolele od kolere, britanske trupe tokom XIX. veka i tuberkulozne pacijente početkom XX. veka, palata Vilhena postala je dom Nacionalnog prirodnjačkog muzeja 1973. godine. Unutar palate su predstavljene postavke u rasponu od malteške geologije do egzotičnih životinja i staništa. U blizini Mdine, u susednom selu Rabat, nalaze se katakombe svetog Pavla. Iako zapravo nisu u Mdini, udaljene su vrlo malo a igraju ulogu u istoriji Mdine. U regiji Hal Bajjada u Rabatu nalazi se niz katakombi, od kojih su glavne, katakombe svetog Pavla, otvorene za posetioce. Podzemne komore korišćene su kao mesto za odmor i navodno su bile u upotrebi sve do otprilike VIII. veka. Grobne komore čvrst su dokaz najranijeg hrišćanstva na ostrvu do danas, jer rimski zakon zabranjuje sahranjivanje u gradu. Niz hodnika, šupljina malih i velikih prostorija još uvek nose originalne radove uklesane u kamenu i ovo je najveće rimsko podzemno groblje na Malti (cene ulaznica za lokalitete se plaćaju na licu meesta). Noćenje.
4. dan(30.mart 2023.) ST.JULIANS/SILEMA / MARSAXKLOK - ZEJTUN /.
Doručak. Slobodan dan za individualno razgledanje grada ili poludnevni fakultativni izlet do južnog dela Malte gdje se smestilo ribarsko mesto Marsaxlokk i Zejtun. Šetnja Marsaxlokkom slikovitim gradićem, njegovom promenadom uz more gde se mogu videti brojni tradicionalni ribarski Luzzu brodići živopisnih boja. Marsaxlokk je malo, tradicionalno ribarsko mesto u jugoistočnoj regiji Malte. Ima luku i turistička je atrakcija poznata po pogledu, ribarima i istoriji. Naseljen i dobro poznat od antičkog perioda, Marsaxlokk su koristili kao luku Feničani, Kartaginjani, a ima i ostatke luke iz rimskog doba. Izvorno deo grada Żejtun, ribarsko selo postalo je zasebna župa u kasnom XIX. veku. Marsaxlokk se ponekad naziva Portus Herculis, zbog povezanosti zaliva Marsaxlokk sa rimskim i punskim ostacima u Tas-Silġu. Mape iz 1490.godine prikazuju plovidbene udaljenosti od Marsaxlokka do raznih drugih luka na Mediteranu uključujući Tunis, Kefaloniju i Tripoli u Libiji. To odražava povezanost luke sa drugim delovima srednjevekovnog Mediterana. Żejtun je grad u jugoistočnoj regiji Malte, tradicionalno poznat kao Città Beland, naslov koji mu je dodelio velemajstor Malteškog viteškog reda, Ferdinand von Hompesch zu Bolheim 1797. godine. Pre toga, selo je bilo poznato kao Casale Santa Caterina , nazvano po svecu zaštitniku i župnom titularu. Staro urbano jezgro, nazvano Bisqallin i Hal Bisbut, uglavnom je zadržalo svoje uske srednjevekovne ulice. Żejtun sadrži brojne istoriski važne lokalitete, kao što su župna crkva svete Katarine, rimokatolička crkva i sedište nadsveštenika Żejtuna i matična crkva raznih župa nastalih sa izvorno većeg područja župe Żejtun. Župna crkva i susedni pastoralni centar čine kompleks, stara crkva svete Katarine – poznata kao svetog Grgura, brojne zavetne kapelice kao i ostatci rimske vile (cene ulaznica za lokalitete se plaćaju na licu meesta). Noćenje.
5. dan(31.mart 2023.) ST.JULIANS/SILEMA - BEOGRAD.
Doručak. Transfer do aerodroma. Let za Neograd (JU 893) u 14.35 sati. Sletanje na aerodrom „Nikola Tesla“ u Beogradu u 16.30 sati.